בבעלותי אופנוע מסוג JAWA SPECIAL 175 CC שתי פעימות שבכוונתי לשפץ.
קובץ מצורף:
20160613_154338.jpg [ 804.47 KiB | נצפה 3467 פעמים ]
האופנוע שלי
אספר לכם בקצרה על אופנוע זה.
אופנוע זה מתוצרת JAWA צ'כוסלובקיה מודל 1946.
לאחר שיצרתי קשר עם אספנים מארץ המקור שלו קיבלתי פרטים על האופנוע ועל המותג בכלל.
ייצור הדגם של האופנוע הזה החל בתחילת שנות ה30 והופסק בשנת 1938 לאחר שהגרמנים השתלטו על המפעל עצרו את הייצור והסבו את קווי היצור ליצור של אמצעי לחימה. במחסנים של המפעל נותרו מאוחסנים שלדות וחלקי אופנועים רבים מדגמים שונים.
לאחר המלחמה בשנת 1945 המפעל חזר לפעולתו והמשיך ביצור אופנועים.
מכל השלדות והחלקים שיוצרו עד שנת 1938 הורכבו אופנועים רבים והם נמכרו ללקוחות תחת שנת הייצור 1946 ואילך למרות שרוב החלקים יוצרו ב1938(שנת הרכבת האופנוע נרשמה כשנת הייצור}
(את הסיפור הזה אנחנו מכירים גם מטילוני ICM שישנם טילונים שרשומים כשנת ייצור 1976 ומעלה למרות שהמפעל נסגר בשנת 1975 וגם פה הורכבו טילונים מהמלאי שנשאר ושנת ההרכבה נרשמה כשנת הייצור.)
הדגם הזה יוצר למעשה בין השנים 1930 ל- 1946 עם שינויים בין האופנועים שיוצרו לפני המלחמה לבין אלו שהורכבו לאחריה.
השינוי הבולט הוא
דודי אגזוז אובלי באופנועים מלפני המלחמה, לאחר המלחמה דודי אגזוז עגולים - בשני הדגמים האגזוז מסתיים בצורת זנב דג
הדברים המייחדים את הדגם הזה לשני סוגיו הם:
מנוע 2 פעימות את שני אגזוזים.
ידית הילוכים ידנית שיוצאת מהגיר.
קובץ מצורף:
20160613_154455 - עותק.jpg [ 2.94 MiB | נצפה 3467 פעמים ]
אופנוע זה הורכב גם בגרסא עם מנוע וילייארס והייחוד שלו זה אגזוז אחד בלבד.
מנתונים שהועברו לי ע"י אספנים מצ'כיה נמסרה לי טבלה עם פרטי ייצור של אופנועי JAWA .
לפי הטבלה מאופנוע זה יוצרו בין השנים 1939 ל1946 3000 אופנועים מדגם זה.
כפי שכבר רשמתי בכוונתי לשפץ אופנוע זה נאמן למקור ככל שיתאפשר לי.
אשמח לעזרתכם באיתור חלקים, חומר טכני, תיעוד ואף תמונות של אופנועים אלו שנסעו בכבישי ישראל.
תודה לכל העוזרים.
ולסיום אצרף פה תמונה של אופנוע זהה לזה אך בנפח שונה 250 סמ"ק האופנוע שייך לאחד מגדולי אספני דו-גלגלי שנפטר לפי כשנתיים ואני מתכוון לבועז דגן ז"ל.
קובץ מצורף:
DSCF3501.JPG [ 1012.26 KiB | נצפה 3466 פעמים ]
ותודה לאייל דגן שאפשר לי לצלם את האופנוע.